Dagsarkiv: juni 3, 2010

Elittouren närmar sig!

Den svenska elittouren i beachvolleyboll – Swedisk Beach Tour – närmar sig! Nästa helg, 11-13 smäller det på Vaksala torg i Uppsala. 12 lag är med i tävlingen.

  1. Sveriges 8 högst rankade lag är direktkvalificerade. (Jag och Malin är 10-rankade…)
  2. Därefter kommer 2 lag in på challengerkval, dvs. genom att vinna challengertävlingen helgen innan tourtävlingen (dvs. nu i helgen!). En challenger går i Uppsala Fyris, den ska jag och Malin spela, och en går nere på västkusten med Stiffe som arrangör: Back to the beach.

    Så söt är Stiffe när han ska lära sig surfa!

    Om ettorna i turneringen redan är direktkvalificerade via ranking går challengerns kvalplats till tvåan och så vidare. Det finns med andra ord alltid en chans att kvala in till tourtävlingen, antingen genom att vinna – och vara på den säkra sidan – eller placera sig så fint näst efter det lag/de lagen som redan är direktkvalificerade. Hänger ni med? Jag tror att jag gör det…?

  3. 2 lag kommer in via Wild Card – oftast vill man bjuda in utländska tourlag.

Veckans träningar

Efter förra helgens spel kände jag att jag var tvungen att göra ett ryck med träningen. Det var så stressigt med allt jag hade att göra på jobbet och jag är sådan att tränar jag inte sjunker jag snabbt. Träning är alltså A och O. I måndags körde jag och Åsa mini-matcher ute på Kärsön. Det som är bra med mini-matcher – alltså match en mot en på halvplan – är att man verkligen måste vårda varje slag på den egna sidan, annars blir spelet kasst. Man måste träffa motståndarens plan men ändå lägga skarpt på den lilla yta som finns för att vinna bollen. Vid halvtio-bläcket och tre driljarder myggbett senare gav vi oss och tuffade hem i Åsas nya bil. Fräsigt värre.

Tisdag kväll körde jag och Malin träning med Fia och Tadva. Det var ganska lojt i sinnena under spelet, men det gör egentligen ingenting, för träning är träning oavsett hur du känner dig. Du måste lära dig att hantera alla sinnelag och situationer, så att du är förberedd på allt och kan möta alla faror. Jag oroade mig till exempel för mitt eget spel och för mina misstag. Men efter ett tag inser jag att det dags att plocka upp det där sura äpplet som förföljer mig med sin klumpiga rullstil, ta en tugga av det och förstå att det är sött bara jag vill det. Från och med nu ska jag oftare käka söta äpplen. Läs mer om träningen: http://sofiatadva.wordpress.com/2010/06/01/gardet/.

Igår eftermiddag slöt jag upp med de rutinerade bruttorna Mala, Emma Z och Malin A i Rålis för en Queen. Sanden i Rålis var för täskig, riktigt grusig. Dammet yrde och bosatte sig i näsor, ögon och öron. Men det var kul att spela lite och att gå tillbaka till spel med ”okända”. När man spelar med nya personer måste man ju vara extra tydlig i sitt spel, kommunicera vilka bollar man har, hur man vill ha passen, var de ska lägga etcetera. Det var riktigt roligt.

På fredag väntar en tuff match mot två gangstergrabbar. Det blir spännande!

Nu: njuta av den lediga dagen, sommarvädret och sambon :D.

2 kommentarer

Under Uncategorized